Alla inlägg under oktober 2010

Av E-K - 28 oktober 2010 18:58

  Japp då var det tväling x 2.

Först denna från libresse.Den har jag hittat hos: http://catago.blogg.se/2010/october/lasartavling-i-samarbete-med-libresse-aret.html#comment

Tycker verkligen Angelo kan bli årets häst.

Och så är han nu anmäld till sin andra dressyr tävling! Det blir den 7/11 i Målande, närmare bestämt Nybro.

Hoppas dommaren där är lite mer positiv till andra raser än renodlade dressyrhalvblod. Angelo blir så ledsen om det är på det viset.


Men han kommer iaf att vara snyggast/sötast på stället!! <3


Idag har vi tragglat dom hära galopp fattningarna igen. Han kan inte låta bli å rusa lite in i dom fortfarande. Men dom sista blev kanon, innan han var så trött i rumpen så vi fick knallae n runda i skogen istället.


Har nu med hängt ordentligt på Lille Nelwin med. Och han var så duktig. Tyckte bara det var lite konstogt att matte hade klättrat upp på en stol denna gången. Blev så högt för han å pussas då ju! :D


Så nu blir det å leta snyggt ridkitt till Angelo så vi kan börja träna OCH vara snygga :D Och Nelwin ska väl med börja få egna saker nu. Vet bara inte vad han ska ha för färger bara.S


Ja det löser sig nog (sa han som sket i vasken)hihi

Nu ska jag laga mat till dom tvåbenta här med..


Hej Hej

Av E-K - 25 oktober 2010 11:30

Japp, då var näst sista helgen i oktober gången. JObbade tors, fre och lördag natt så det var ingen lång helg för mig :(

Men vi han åka ner, Angelo och jag, till Natalja för lite träning. Och han gick super! Och ser alltid så himla lycklig ut när hon rider han och han gör alltid sitt bästa och kämpar på. Så nu blir det tävling i Nybro den 7/11. Och det ska bli riktigt kul å se vad dom säger om han i Småland :D

Vi har fått lite hemläxa av henne; många galopp fattningar för å stärka han bak. Och alla ska var ordentliga fattninga i låg form så han verkligen använder sina muskler.

Halterna är bättre men dom får vi väl med fortsätta å traggla lite med.

Men får inte vara för hård heller så han intetappar arbetsglädjen. Så idag ska vi ut på en slappis runda mest för konditiones skull och hoppas hitta något träd eller dyligt så han får skutta lite med :)


Förra veckan hade vi vet ute. Skulle kolla Angelos tänder. Och såg då att han gör nog med bettet på vä sida. För första kindtanden uppe var heeeeelt nersliten. Men jag märket inget när jag rider att han biter sig fast eller så så han gör det nog itne med mening utan bettet hamnar nog bara där!?+

Så nu ska vi rida bettlöst eller med raka/stång bett. Och mindre stl på betten skulle jag med byta till. Så nu verkar det so om Nelwin och Gammel kan ha samma bet stl :D och det är ju kanon tycker jag!


Och har idag efternamält mig till en kurs på distans i Kalmar om DJurhållning mot häst och sällskapsdjur. Måste göra något med mitt liv inte bara sitta här hela dagarna och vill inte vara kvar på mitt jobb längre än nödvändigt heller.

Så vui får väl se hur det går. Tror inte jag kommer in för har nog inte ritkgit dom rätta betygen för det men nu har man iaf provat det!


Ska satsa på högskole provet till våren och oppas det blir lite bra med det så jag sedan kan söka till djursjukvårdar utbildningen i Skara. Vill verkligen jobba med djur. Känns som om det är det ända rätta för mig!


Så allas om vill får hålla tummarna framåt våren åt mig att provet går bra och jag får koma in! .)


Ne ut i höst rusket nu för en ridtur!

Av E-K - 11 oktober 2010 13:17

Japp har hunnit vara iväg på en välbehövd resa på Kreta en vecka. Svämor fyllde 50 i sommras som hade bjudit alla sina barn och deras respektive på resan. Väldigt trevligt. Och så kom svärmors syter med man ner och överraskade dom. Ha ha det är ingen dålig överraskning det.


Soligt och varmt hela veckan, och en svalkande pool och goda drinkar. Det var en riktigt semester!


Vi kom hem i torsdags kväll, fedag skulle gammle gul få nya dojjs. LIlle Nelwin behövdes inte verkas denna gången så jag kom billigt undan. Och det behövs verkligen efter semestern!

Så kom lördagen och Natalja kom ut på morgon och prov red han med sadeln. Funkade kanon tyckte hon. Hanv ar inte riktigt lika känslig som han hade varit när hon provade han på Hästens dag. Men jag sa att det kommer vara ändring på tävlingen för då vill han verkligen visa upp sig, både hur snygg han är och hur duktig han är.

 Lördag em  ängnades åt att flytta hem mina gulingar igen efter en vecka på kollo   

Och sedan stod det svans tvättning p schemat. Angelos svans var ju mer svart än vit så nästan 2 h tog det innan jag var nöjd. Och så i med nnästan en hel flaksa pälsglans med :) Funderar på om skulle kunna använda vanish nästa gång. Det ska ju ta bort alla fläckar!?   

Försökte mig även på att rycka manen. Han har ju rätt så tjock kalufs. Och kom på mig halvvägs igenom manen när blåsorna började kännas av; varför började jag vid manken och inte vid öronen först!?? Rätt korkat men nu vet jag det till nästa gång.


La mig hyffsat tidigt för att gå upp 06,45 och börja knoppa manen. 23 st små fula bollar blev det! Men det såg iaf bättre ut än å ha den helt utsläppt.

In med prinsen i släpet, som antagligen fortfarande som när vi gick ut! Och så körde vi mot KLRK och den väntande ryttarinnan :)


Var där nästan 09.00 prick och såg Natalja och Bella göra sin ritt strax efter. Hon ville inte alls vara med idag. Dumamde sig med galoppen och var lite allmänt vild :)

Upp å bytte häst till Angelo, och så fort vi mötte någon så sken dom som ett sol med ett stort leende på läpparna. Alla tyckte han var helt underbar! Fast dom kallade han för söt och det vill han inte vara. Han vill vara snygg eller häftig.

Och i ridhuset bland dom andra hästarna på 1,80 såg han verkligen yttepytte ut. Men han traskade på som tusan och visade att även korta ben kan gå fint.      



In på banan och det gick verkligen kanon. Det ända jag tyckte var  lite sådär var att han gärna backade i halterna och körde upp huvudet. Och en galoppfattning blev fel men ändrades kvickt. Annars gick allt super. Så vi alla blev lite förvånade när han "bara" fick 55,76%. När Bella som inte hade knappt ett rätt ;) fick 51% Ja ja det går nog bättre nästa gång. men nu e jag kankse lite lite sugen på att ställa upp i en tävling själv med. men vi får se kommer nog snart på andra tankar igen ;)

Nehe, Klippte angelo i morse och är väl dags lille Nelwin med får börja arbeta så han blir både inriden och inkörd någon gång.

  

Ovido - Quiz & Flashcards