Alla inlägg under augusti 2015

Av E-K - 31 augusti 2015 13:01

I lördags var det dags för årets upplaga av Hästens dag i Jämjö. I år fick vi i dressyrlaget vara med, egentligen är vi ju fyra ekipage men A och hennes lilla buse pallade inte riktigt trycket så de äldre herrarna fick ställa upp med show! :D


Vi hade gjort en fin kadrilj för fyra, men den funkade inte ritkigt på tre stycken tyckte vi. Så i fredags åkte vi ut till vackra Stålemara och tränade in ett nytt program. :) Och vi blev himla nöjda!

Här kommer en liten film, den är lite på sned och vi missar slutet. Men där filmen tar slut ska vi sedan rida upp som vi gjorde i början och avslutar med en liten hälsning! :D


  Det var himla kul att visa upp oss! Sedan resten av dagen fick gul ställa upp på ponnyridningen, och det var mååånga barn som ville rida på den fina tävlingshästen! ;)

Nu börjar uppladdningen inför helgens start i DIV 2. Börjar bli ordentligt nervös, vi startar bara en klass för jag känner att jag reder nog inte två banor just nu... och nu är lagklassen LB:3 som går på lång bana, många bokstäver att hålla reda på! :P Men vi kämpar på och kommer iaf att försöka vara sötast på platsen! ;)

Av E-K - 25 augusti 2015 09:41

Ja då var tävlingssäsongen igång igen. Först ut var en innomhustävling i Sölvesborg. EN mysig liten ridklubb tycker jag!

Uppe i ottan för att fixa iordning gul och så tar det en bra stund att köra dit. På plats var vi i god tid och kunde kolla läget lite, framridningen var i en stor fin paddock med underbart material.Strax var det våran tur och vi skulle in i det mörka ridhuset. Gul tyckte inte riktigt det var jättekul att gå från den ljusa utebanan med strålande sol in i mörkt ridhus med mörk botten. När det var vår tur hade gul lämnat motorn utanför. Han gick som en platt padda och tittade på precis allt, det fanns bokstäver på väggarna, en dörr i ena hörnet och det mest livsfarliga av allt...... en spånhög vid bokstaven A!!! Den genomgående komentaren i protokollet var ; mer energi. Och jag förstår varför, han travade lika fort som en snigel kasar! Jag var så arg på honom att han inte hade minsta lust att lyssna på mig utan bara gick i sin egna livsfarliga värld.. :( Lite dåliga bilder från första kalssen..            Resultatet blev 57,5%, alltså inte ens godkänt. :(

Andra klassen var en timme senare så vi fyllde på med lite energi och vilade oss i form, klockar var nu runt 11.30 och det var så varmt så jag visste inte vart vi skulle ta vägen.

Men det belv vår tur igen och nu hade vi fått upp farten lite, men alla längningar i programmet var mot den förbannande dörren så inte ville han länga på steget mot den. :( Men vi tog oss runt och hamnade på 58, någonting % så precis godkänt...         

Efteråt var vi tröta och jätte varma, tur det var dags att åka hem och plocka ur flätorna ;)         Men ingen rast ingen ro, redan anmälda till nästa tävling som är med laget, denna gången i DIV II. Är otroligt nervös för tror inte alls vi är där ännu, men de behövde en reserv första gången så då ställde vi upp. Vi hoppas på godkänt iaf!  :)

Av E-K - 14 augusti 2015 13:50

Ja då är det en vecka kvar till första start. Helgen efter är det dags för det årliga evenemanget "Hästens dag" pa Jämjö. Angelo har varit med de senaste fyra åren tror jag det blir i diverse olika uppvisningar. VI har varit med i kallblodskadrilj, gymkhana, hoppuppvisninge och förra året var han bågskytte häst. En kille från Kalmartrakten kom ner och visar hur man skjuter pilbåge till häst. Jag blir så imponerad varjå gång vi gör något galet för Angelo fungerar med allt och ställer upp hel hjärtat på allt.

I år kommer vi att han en dressyr uppvisning med dressyrlaget. VI ska rida en liten spegel ritt och visa våra fina hästar. Men när vi tränade häromdagen visade sig att den yngsta lilla hästen inte riktigt pallade trycket.... Och då var det bara vi fyra ekipage vid banan, hur ska det då gå när det är hundratals med människor och ståhej runtommkring? Vi tog det gemensamma beslutet att vi skulle ragga en ny häst åt A. VI fick tag på en häst men det är nog bättre om jag rider den, så A får rida min fin gul och jag ska rida en brun bauta-häst istället.. :)  

Otroligt spännande! Jag var och provred den häromdagen och jises vilken skillnad det är. Och vad dumt det är att bara rid en häst jämt. Men det var kul, jag hittade några knappar på honom och vi ska nog kunna ta oss runt vårt lilla nr..

Vi måste bara träna med resten av gänget någon gång så vi vet att han funkar med hästarna. Och självklart fick A komma och rida guling så de reder ritten med.

A är en duktig ryttare och löste det kanon, hon brukar rida en näpen ponnyliknande häst med så otroligt mycket egenvilja.  

Hon var imponerad över att Angelo var så lättmanövrerad och känslig. Hennes häst är känslig för allt runtomkring och angelo är känslig för ryttaren. Ja han är en guld ponny min fina guling! <3

Ja Angelos troga vän WIlle var självklart med som ett störande moment för ryttaren ;) och kolalde så att allt gick rätt till! :D

Av E-K - 11 augusti 2015 09:02

Igår var det dags för träning nere på banorna igen. Det är super kul att det dragit igång och att så många är med. Jag är förkyld så kände att orken inte riktigt fanns där men vi löste det galant ändå. Eftersom vi ska starta LB:3 nu i höst så är det formen till det vi tränar på. Och A tyckte han såg kanon fin ut. Vi var båda överrens om att vi inte kommer hamna på topp 3 kanske då han inte har riktigt orken i baken ännu att hålla formen konstant. Men rider jag ordentliga vägar och håller min sits så kommer vi få fina procent. Det blev en lite sporre för mig att vi nog inte kommer göra bort oss totalt! :D

Men nu har vi även anmält oss till höstens första starter, det blir i Sölvesborg om några veckor. LC blir mjukstart och där känns det som att vi nog kan komma rätt bra till, men LB:n däremot är det alldeles förmånga hästar som startat högre klasser så där har vi inte en suck. Men ska bli kul att rida för nya domare och se vad de tycker om oss. :D  

Jag hoppas vi kommer vara lika glada efter starten som vi var denna gången! :) 

Ovido - Quiz & Flashcards