Alla inlägg under maj 2011

Av E-K - 19 maj 2011 22:44

Ja, just nu känns allting bara jobbigt.

Gården verkar inte vilja säljas, och jag vill flytta nu så jag kan sluta tänka på detta och abra jobba och fixa med mina hästar.

Var och hoppade Angelo nere på Jämjö's fina bana igår och det gick väl sådär. Jag VET att vi båda behöver en väldigt stor dos av en ritkigt bra tränare. Och en ny sadel eller två. För jag märker att han int längre är särskilt nöjd med nuvarande. Men allt det tror jag löser sig sen om gården bara blir såld. Mycket mer pengar över i månaden och hoppas på ett par slantar i handen med.


Då ska jag försöka få ihop det till en bil, ett boggie släp, iaf en sadel till gul, en inridnings sadel till Nelwin och kanske även en tvätt maskin! :D

Ja vi får se.

   

Men jag ska iaf försöka nå några mål i år och det är:


1) En dressyrtävling för Angelo och mig, som jag själv ska rida han på.

2) En hopptävling som jag ska rida han själv på.

3) Nelwin ska bli insutten.

4) Nelwin ska bli ordentligt inkörd.


Sedan har jag en hel hög med mål som tex gå ner i vikt, ta BE-körkort, börja med någonslags aktivitet med Wille killen med. Och förhoppningsvis hoppas jag även att jag ska börja på en utbiildning till hösten så jag kommer ifrån jobbet lite.


Men mest av allt hoppas jag att jag känner mig nöjd med året när jag står där på nyårsafton kl 00.00 med champange i handen ;)

Vi får helt enkelt se hur det går. Det brukar ju aldrig bli som man har tänkt sig ändå.


Usch ja, det är bara å få tummer ur........ ;)

Av E-K - 2 maj 2011 10:57

Ja denna helgen har det varit full rulle. Började i fredags med att vi byggde hoppbanan nere i Jämjö. Alla tyckte jag kunde vara med på Gammel gul men jag kände, nä. Jag skulle jobba fredag natten med och det var 4:e på raken denna veckan. Och då var jag inte alls sugen på någon tävling. Men då blev det bestämt att Lotta K skulle rida han istället.

Sagt och gjort, jag sov ca 2 h efter jobbet sedan upp å försöka göra guling ren. Inte det lättaste kan jag säga. Men tills lut var i väg ner till tävlingen.

Eftersom Lotta var domar sekreterare så skulle jag rida fram han. efter ca 10 min skritt kommer Lotta och säger att hon ska börja hoppa fram. Oj oj vilken miss i schemat. Men det gick kanon ändå, gul är ju inte så gnällig utan ställer alltid upp.

Och snart ver det deras tur. Det sista jag säger till henne när hon går in på banan är : "Sitt ner på han, håll om och styr så hoppar han allt!" Ok sa hon och red iväg.


5:e hindret var en oxer och tror Lotta brjade tänka lite för mycket får hon reste sig upp och försökte mana på han. Nehe sa guling och stannade!? :O

Provade igen då satt hon och höll om och lät han göra jobbet och då gick det som en dans!!

När hon kom ut igen märkte hon att dom hade hoppat fram på 60 cm istället för 80 cm. Så båda hade blivit lite paffa efter första hindret som var lite högre:S


Men hon tyckte han var jätte duktig och super rolig att rida så nästa helg blir det nog Derbyhoppning för dom :D


Men vi skulle ha en lite date nere på banan nu i veckan så dom skulle få känna på varandra lite emra och prova bankern och uthoppet lite. Så vi får se hur det går :D

Tyvär har jag inga bilder från tävlingen för jag ver ju så nervös så jag la kameran i bilen :S


Ja det var lördagen det, nu till söndagen.


Vid kl 12 var det dags att hämta nycklarna till min lilla stuga :) Och den var så fin städad så nu vill jag få massa pengar så jag kan köpa nya fina saker att ställa dit.


Sedanv ar det snabbt hem, in på en snabb kaffe hos grannen för dom satt så härligt i solen när jag körde förbi.

Sedan hem och bosta gammel gul och in i släpet igen. Träningsdags!

Det skulle vara en tjej som heter Signe, från någonstans i Växjö, nere på banan. Och jag hade anmält mig för skojskull och för att träna för någon.

Och det var super kul.

Vi började med att berätta vilka vi var, sedan hoppade jag upp och fick visa skritt, trav och galopp.

Sedan ville sigen hoppa upp och känna på han. Hon red hit och dit och runt och rakt i alla dess gångarter.

Hoppade av och a att han styrka och balans var det inga fel på, det var min sits och mitt sätt att rida som vi skulle ändra på. :S Shiieet, tänkte jag, jag visste det. Det är jag som inte kan rida!

Men så farligt var det inte, vi fick börja med att rida på långa tyglar och lära mig att göra en slita med endast kroppen. Gud vad lätt det var när jag visste hur jag skulle göra. Sedan gick vi över till trav och galopp och skulle korta och länga, öka och sacka och allat möjligt endast genom kroppen och "gylfen".

Jag var helt snurrig i bollen när vi väl fick sluta och hoppa av. Men vi fick så mycket beröm och hon sa fler gånger vilken kanon fin häst jag har :D


Här kommer lite filmer. Ni får ursäkta blåsten, men vi kunde inte göra så mycket åt det :


Det tog lite tid att ladda upp dom så resten får ni en annan dag! :D men dett är första. jag  får lära mig att sitta rätt och sedan göra en sluta. Jag känner verkligen hur hans steg förändras och han blir som en smör klick! :D

Ovido - Quiz & Flashcards