Alla inlägg den 26 oktober 2012

Av E-K - 26 oktober 2012 17:34

Ja det är väl åndå för tidigt tycker jag!? Det har haglat och snöat nästan hela dagen och blåst ritkigt kalla vindar, så ja vintern är iaf på väg nu!

Men jag han rasta mina djur ordentligt innan ovädret kom, vi behövde bara stå ut med den kalla blåsten.

Hade bokat frukost i stallet med min underbara vän, alltid trevligt att börja dagen med go-frukost och snick-snack..

Sedan var det Angelos tur att vara med i gänget..

 

Idag åkte vagnen på, provade idag igen att köra med det nya bettet. Det är ett ungerskt körbett, som ett helt vanligt körbett fast med dubbla bettringar på eller vad man ska säga. han verkar faktiskt trivas mycket bra på det och jag tror att det är det bästa bettet för OSS just nu när jag försöker komma på knepen och inte bara kan köra på "finliret".

Vi började med att försöka få formen i skrit, men det är omöjligt för mig innan han har fått springa av sig lite. Så fram i trav och jogga i gång den gula kroppen. Efter lite tjabb och gnabb blir han som en smörklick i tömmarna och minsta lilla känner han av :) Vi har nu kommit så pass att jag faktiskt kan reglera hans steg hyfsat! Har väl lyckats med det innan fast det egentligen inte riktigt varit det som vart planen   

Men eftern en stund händer det något och jag tror det är jag och min högerhand igen som spökar, för han springer på och jag får inte igenom varken halvhalter eller en rätt ställd häst i svängarna. Då hoppar min räddare i nöden upp i kuskbocken och känner av han lite. Hon kan ju så pass mycket mer att hon verkligen kan plocka fram det  bästa. Men idag var det inte bara jag som hade gjort fel utan guling var lite väl taggad och och fick kämpa en del. Sedan bytte vi igen och då var han med på noterna igen. Jag kunde ställa åt båda hållen utan trams, höja och sänka fomren, länga och korta stegen på ett mycket trevligt vis. Då upplevde jag ett riktigt lyckorus och jag bara log!

Sedan fick det vara nog, han blir en riktigt arbetsnarkoman i vagnen och tycker allt är super kul så man får passa sig så det inte blir för mycket av det goda!   

Och undertiden vi har kört så har lille Wille sprungit brevid och haft lajbans. Så ja välmotionerade djur fick jag idag och det var underbart så länge det varade!


Nu blir det tenta skrivning igen och lite planering inför morgondagens baluns. :D


Ovido - Quiz & Flashcards