Direktlänk till inlägg 7 december 2011

Här går det undan.

Av E-K - 7 december 2011 10:42

Japp, nu är det redan den 7:e december och snart är det min födelsedag och sedan jul! :) Sitter mest och väntar på mina skattepengar så jag kan köpa lite julklappar!!


Igår hade vi glöggkväll i  stallet, endel av oss träffas ju nästan aldrig eftersom alla jobbar olika och är der på olika tider. Det var väldigt trevlig att sitta på hlmabalar i stallet och dricka varmglögg och äta lussefika. :)


Har rida båda min pojkar i går. Ja det blev tajt för jag var i skolan till ca halv ett, sedan skulle Natalja och lilla Theo komma kl 14. Skyndade mig som tusan för jajg ville träffa dom, sedan mockade jag och donade och började med lill-prinsen först.

På med hans egna träns med snaffelbitet som har koppar inlägg på, det är egentligen lite för stort men det är det bettet han tycker bäst om så vi tar det. Och det gick bra, vi tränade skritt-halt-skritt, gick kanon. Sedan försökte vi trava tills jag ber honom sakta av, det är lite svårare. För tidigare har vi bara travat nästan ett varv sedan saktat av och sedan travat igen. Nu ville jag att han skulle kunna trava mer än ett varv och lite olika mönster osv. Lite jobbigt tycker han men säger jag bara "TRRRRAAAVVVVAAAAA" så ökar han på ;)

Ska försöka komma ut med han i skogen dag. Har nu börjat fundera lite och jag ska nog försöka rid/arbeta han 3 dagar, ledig en och sedan 3 dagar arbete igen. Och efter det blir helt vintervila till slutet av januari. Och då ska han få massa mat så han växer!!!

Sedan var det gammel pijkens tur. På med hacket, struntade i sadel på han med, och började traska lite i paddocken. Först skritta på energiskt på långa tyglar och sedan försöka ha samma energi på kortare, han blir lätt stirrig och trippig när man kortar upp han. Men om man rinder mkt med sätet och benen så brukar det lösa sig. Så den stående övningen vi gör varje ridpass är att korta och länga tyglarna flera flera ggr i skritten så han vänjer sig vid att hålla samma takt vad jag än gör.

Sedan travade vi, mycket trav-halt-trav och många övergångar till skritt. Han är väldigt trevlig nu att rida och så otroligt känslig. Har börjat tträna back med på det sättet som Emmy lärde oss för någon vecka sedan och det funkar bra ibland :) Jag vill gärna skynda på lite och vill gärna att han ska sänka huvudet när han backar. Men nu är det ju fortf lite nytt så han kör upp huvudet och blir liiiiite stressad. Men det ger sig nog snart det med.. Måste bara tänka på att jag tar det luungt och är sansad och inte börjar tjabba med han.

Sedan blev de mycket öppna och sluta, och jag tror nu att vi/jag har kommit på det. Använder knappt tyglarna alls nu utan använder sitsen ochmin egen kropp, sätter mig i t.ex slutan och det brukar funka. Har försökt lite mera med skänkelvikning med men där förböjer han sig gärna och springer med rumpan först.. Men ska be Fanny komma ut någon dag och skrika lite på oss :)


Nehe, nu ska jag plocka fram lite skolböcker, i morgon kommer hemtentan ut igen. Omtentan eftersom jag inte klarade den förra gången :( men denna gågnen ska det gå vägen! SÅ den närmaste veckan kommer jag enbart pyssla med att skriva tentan och försöka mig på korta ridpasså hästarna.

Så min Wille-vovve för nåjja sig med att kissa på tomten då med :) tihi, kan nog hyra in pappa någon dag tror jag...

nehe, ner med näsan i booken igen!!!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av E-K - 4 april 2016 09:06

Ja då var hon äntligen här, fröken Älga! :)   Och för varje minut jag är med henne blir jag bara mer och mer imponerad av henne. :D Tidig lördag morgon tog jag och min kompanjon Sophie OWE och körde mot skånelandet. Lilla fröken stod så snäl...

Av E-K - 1 april 2016 10:14

Ja nu händer det grejer! I morgon är det äntligen dagen då en grå liten dam flyttar hem till mig. Efter långa veckor med många tankar är det äntligen bestämt och hon gick igenom sin besiktning utan problem! :) Så i morgon bitti drar jag och Sop...

Av E-K - 29 oktober 2015 17:52


Ja där ska det ju få plats en massa saker! Just nu  har jag lämnat in två uppgifter till skolan som även ska examineras samma dag nästa vecka... :P varför göra det lätt när man kan göra det svårt! Och så mitt i det så har jag nu bestämt mig för att t...

Av E-K - 31 augusti 2015 13:01


I lördags var det dags för årets upplaga av Hästens dag i Jämjö. I år fick vi i dressyrlaget vara med, egentligen är vi ju fyra ekipage men A och hennes lilla buse pallade inte riktigt trycket så de äldre herrarna fick ställa upp med show! :D   V...

Av E-K - 25 augusti 2015 09:41

Ja då var tävlingssäsongen igång igen. Först ut var en innomhustävling i Sölvesborg. EN mysig liten ridklubb tycker jag! Uppe i ottan för att fixa iordning gul och så tar det en bra stund att köra dit. På plats var vi i god tid och kunde kolla läge...

Ovido - Quiz & Flashcards