Alla inlägg den 24 mars 2010

Av E-K - 24 mars 2010 23:36

Bu är nästan all snön borta. Ången är nästan torr så nu kna man ut å tömköra och rida med lite stil igen. Istället för å brara lufsa runt.

Och lille Nelwin har blivit så stor. Inte kroppsligt kanske men i huvudet har han ändrat sig något så kollosalt.

Kanske för att vi nu haft vårt första möte med en tränare. Underbara Pauline var ute i söndags och hjälpte mig lite å komma igång med träningen. Hon har ju med gått kurser för Stefan så vi har samma tänk. Hon är något duktigare för hon har ju pysslat med detta varje dag sedan hon gick första kursen. Jag hade ju ett lätt uppehåll på några år utan hästar :S


Men gick kanon, vet nu hur jag ska få hans uppmärksamhet ifrån alla goda grenar när vi är ute och går. Och vi har lite planer för hur vi ska göra med visningarna. Eftersom han ska gå bakom mig när jag leder han i normala fall, så känner jag att det kan bli väldigt dumt på visningar när man måste ha hästen bredvid sig. Men hon hade lite planer på hur vi ska göra det som hade funkat på hennes lilla Farax.


Sedan gick vi snabbt över till lastning. Tömkörningen/inkörningen börjar ju om några veckor och det blir nog mycket åka transport i sommar för Nelwin, så är det lika bra å träna lastning. SÅ slipper man fundera över det när man är borta :)

Vi tog fram släpet och han gick raka vägen in, backade ut, och han gick raka vägen in igen. Hon hade ett mycket bra tips på å av dramatidera lastingen. Vi gick fram och ställde oss vid lämmen, väntade några minuter innan vi gick in. Han fick backa ut själv, lite snett. Vände han åt "fel" håll och ställde oss vid lemmen igen. Sedan gick vi på, backade ut igen. Något rakare denna gången. Och så gorde vi 4-5 gånger. Så nu vet han att man behöver inte stressa ut ur släpet, för man måste ändå stå nedanför å vänta en stund :)

Otroligt nöjd är jag med han.

Vi har även provat å tvätta hovarna, och vi kom rätt fort överrens om att det INTE var otäckt, utan man kan stå helt stilla tills matte har skrubbat klart alla fyra.


Vi var även ute på promenad en dag, och då hittade vi en väldigt söt liten häst på grannens lastbil


  



Och Angelo har blivit svartsjuk :( stackarn. Men snart åker han dojjor på igen och då blir det galopp turer som heter duga :)

Vi får se om han med får åka på körkurserna något i vår. Känner att jag vill ha Nelwin så klar som möjligt så han får fina muskler tills han ska visas. Men Angelo och jag fixar nog resten hemma. Vi har ju vagn å allt som behövs. Kanske lite mera mod åt mig så hade det varit bra. Sitter med och funderar på om jag skulle skaffa ett ridhuskort till Orransä som ligger här i närheten. Men det känns lite att lägga u tmassa pengar som man kommer å ha användning för kanske 2 ggr i månaden. Lite för snål för det är jag nog.


Och jag är ju just nu i bil och transport bytar tagen. Min bil jag har nu får inte dra mitt släp. Och jag vill ha ett större släp så jag kan åka med båda på träningar osv. Då kan ju Angelo med få vara med på ett hör i Nävragöl :)

Men ett nytt stort fin släp har jag ju inte råd med. Så det får bli något gammal och slitet. Och någon värsting bil har jag inte heller råd att skaffa mig. Så nu ligger planen på å köpa en stor bil som är trasig!? Och laga den lite och sedan kanske sälja den lite dyrare och kunna köpa en bil jag vill ha..


Låter som det är åratal tills jag kan ut å åka med mina hästar. Men men får väl köpa mig lite trisslotter och hoppas på det bästa.. Fick min deklaration idag med. Och bara positivt var det, och till det dåliga: Jag har ju lantbruksfastighet så jag får inte dom pengarna förräns till jul :( liiiite tråkigt annars hade mycket löst sig med mina bil/transport planer...



 men men, vad är en bal på slottet!???? :)

Ovido - Quiz & Flashcards